2021 Hoe kom ik aan materiaal

Mijn werk is gemaakt van materialen die ik heb gevonden in de natuur of van mensen heb gekregen of gevonden in kringloopwinkels. Altijd zit er een verhaal aan deze materialen, dat is voor mij een vast onderdeel van het werk. Als ik met een nieuw project of werkstuk begin, is het eerste wat ik doe in mijn verzamelingen materialen zoeken. Vanuit het materiaal ontstaat het idee hoe een werkstuk er uit gaat zien.

Dit begin is simpel. Het wordt lastiger wanneer ik meer nodig heb dan wat ik al heb of waar ik makkelijk aan kan komen. Een voorbeeld was de vraag van deze zomer; Hoe kom ik aan veel gekleurde veren? En dan bedoel ik niet de geverfde veren die je in een knutselwinkel kan vinden, maar natuurlijke kleuren. Zoals hieronder dus.


Dan begint er een rondje internetten en bellen. Ik kom uit bij een paar dierenparken en vogelkwekers die mij willen helpen. Nu verliezen vogel hun veren in de ruiperiode en dat was niet toen ik begon met verzamelen. Maar enkele maanden verder is het toch gelukt om een mooie collectie veren bij elkaar te krijgen en kan ik aan mijn project beginnen. Met dank aan deze dierenparken die ook leuk zijn om te bezoeken als je geen veren nodig hebt.



En dank aan kwekers van papegaaien en andere vogels.




Soms kreeg ik naast losse veren ook hele vleugels en staarten. Ik ben naar een taxidermist geweest om te vragen of deze nog bruikbaar waren en hoe ik ze het beste kon behandelen. 


Materiaal verzamelen is een leuk en leerzaam proces dus.


Voor een volgend project ben ik kunststof netjes van sinaasappels, mandarijnen en uien en zo aan het sparen. Ik heb er heel veel nodig en alle maten en kleuren zijn welkom. Wie kan mij helpen?


Reacties

Populaire posts van deze blog

2023 Quilten

2022 Netjes - nu en toen

2023 Lapland Reminiscenties