2021 Bonthoeden, zonde of niet?

Ik heb het er al eerder over gehad, bonthoeden. Enkele jaren geleden heb ik er een aantal gevonden in een kringloopwinkel in Lapland. 



En zoals het gaat met alle verzamelingen, het werden er steeds meer. Sommige echt bont en andere van kunstbont. De één in een kleurtje geverfd, maar de meeste naturel. Maar wel een hele verscheidenheid aan kleuren en vormen. De bedoeling was om tijdens een artist-in-residency verblijf in 2020 in Lapland van deze hoeden werkstukken te maken. Maar door Corona was reizen onmogelijk en bleven de hoeden liggen. Voor mij hebben bonthoeden toch iets met het Noorden te maken.

In september dit jaar was ik dan toch in Lapland en ik had de hoeden meegenomen. Niet allemaal, maar zeven verschillende. Bont is een natuurlijk materiaal en de werkstukken zullen goed passen bij mijn andere werk dat onder het thema Into the Woods valt.


De dames die ik in Lapland sprak waren een ware bron van kennis over de soorten bont, de kwaliteit en het gebruik van de hoeden. Het blijkt dat sommige hoeden zowel door mannen als door vrouwen gedragen werden. 

Nu had ik al een heleboel hoeden, maar in Lapland kwamen een aantal dames er nog meer brengen. Ik ben er erg blij mee, maar ze moeten nog even wachten.


Muts van rendierhuid.

Een vraag die telkens bij mij opkwam was: "is het gebruik van bonthoeden zonde of niet?" De hoeden heb ik uit de kringloopwinkel of gekregen. De meesten zijn zestig jaar of ouder. In de jaren 1950-1960 waren veel van deze hoeden kostbaar en een statussymbool. Tegenwoordig wordt het dragen van bont sterk afgekeurd, vanwege dierenwelzijn en dat is begrijpelijk. Ik heb lang getwijfeld, maar voor mij werd het duidelijk tijdens de Corona crisis afgelopen winter. Er stond een artikel in de krant dat Covid door nertsen op mensen zou worden overgedragen, een goede reden om de nertsenfokkerijen te gaan sluiten. In Nederland fokken we nertsen om het bont naar China en Rusland te exporteren. Duizenden dieren zijn en worden versneld afgemaakt. Dat vind ik pas zonde. 

Zo is ook het idee ontstaan om door middel van de bonthoeden de zeven zonden uit te gaan beelden. Elke hoed verbeeldt één zonde, en krijgt de Latijnse naam voor deze zonde. Door middel van diverse toevoegingen worden de eigenschappen die bij een zonde horen uitvergroot. Tijdens het maakproces gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke en hergebruikte materialen. Bij alle hoeden worden onder andere veren gebruikt die ik qua kleur bij een bepaalde zonde vind passen (zie vorige post). 



De volgende keer zal ik wat meer over het maakproces vertellen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

2023 Quilten

2022 Netjes - nu en toen

2023 Lapland Reminiscenties