2021 Zonde(r)lingen - het maakproces

Ze heten Zonde(r)lingen, de zeven bonthoeden die de zeven zonden verbeelden. Hieronder zal ik iets meer over het maakproces vertellen.

Ik heb zeven verschillende hoeden uitgezocht. De verschillen zitten in de kleur en het soort bont, en de vorm van de hoed. Er is een pluizige roodachtige grote muts van vossenbont. Maar ook een klein dopje van kortharig zwart bont. Op gevoel heb ik elke hoed gekoppeld aan één van de zonden.  De zonden zijn: IJdelheid (Superbia), Hebzucht (Avaritia), Lust (Luxuria), Jaloezie (Invidia), Gulzigheid (Gula), Woede (Ira) en Luiheid (Acedia). Dit worden ook wel de hoofdzonden genoemd, leuke link naar hoofddeksels (hoeden).


Eerst heb ik alle hoeden op een piepschuim kop geplaatst, zodat de vorm beter tot uitdrukking komt. Nu blijk ik dus een aantal verschillende koppen te hebben, soms verschilt de omtrek van het hoofd.
Vervolgens alle koppen zwart geverfd, dat geeft een andere uitstraling en een rustiger beeld om mee te werken.


Voor het maken van de zeven werkstukken heb ik een soort stappenplan gevolgd. Dat zal ik aan de hand van "Gula", gulzigheid laten zien.
Om van het abstracte idee "zonde" tot een beeld te komen heb ik me door de natuur laten inspireren. Tijdens mijn werkperiode in Lapland heb ik tijdens het reizen foto's gemaakt van verschillende landschappen met in mijn achterhoofd een hoed met de bijbehorende zonde. 
Gulzigheid, vraatzucht, je vol proppen, onmatigheid, heel veel eten dus. Het landschap dat ik hierbij vond waren lijsterbessen langs de rivier in Inari. De takken van de bomen hingen krom van de bessen, heel veel bessen. Een eetfestijn voor de vogels.




De materiaal keuze is gerelateerd aan eten, allerlei soorten noten en pitten. De vorm van de toevoegingen wordt rond vanwege het proppen en vooral véél.
De kleur die de hoed gaat uitstralen komt ook van de lijsterbessen, oranje tinten en verschillende rode kleuren.

Op basis van deze foto's heb ik met aquarel een paar kleur studies gemaakt.



Daarna ben ik materiaal gaan verzamelen, in de natuur, kringloopwinkel en in mijn voorraad knopen en kralen. Hieronder een kleine selectie. De gebruikte veren zijn van een fazant, die is zelf ook eetbaar. De hoed die ik heb gekozen is van karamel kleurige nerts en heeft een ronde vorm. 


En dan begint het in elkaar zetten van het werk. Als idee waar het ongeveer heen moet gaan heb ik een klein schetsje gemaakt. Het resultaat zal er misschien niet altijd op gaan lijken.


Dit stappenplan heb ik dus nog zes keer herhaald. Elke hoed een andere kleur en een andere uitstraling.
De overeenkomsten in het materiaal zijn de veren, het gebruik van zoveel mogelijk natuurlijke dingen en in elke hoed zit een soort van sieraad verwerkt (kettingen, ringen of broche).

Hieronder een detail van het resultaat.


Reacties

  1. een prachtige inspiratiebron De 7 Hoofdzonden , dan denk ik aan Jeroen Bosch en zijn verwerking daarvan, ik houd erg van series

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

2023 Quilten

2022 Netjes - nu en toen

2023 Lapland Reminiscenties