2022 VSP - Very Small Portfolios

Ik heb het al eerder genoemd dat ik er aan werk, VSP - Very Small Portfolios. Deze keer zal ik er iets meer over vertellen. Meestal werk ik projectmatig, mijn werk bestaat uit een serie werkstukken over eenzelfde onderwerp. Vaak vormen deze series samen ook weer een nieuwe serie werk over een overkoepelend onderwerp. Aan het eind van zo'n project, of serie, maak ik ook een boekje. Meestal worden het fotoboeken waarin naast een verklarende tekst ook foto's van het werk staan. Daarnaast bevatten de fotoboeken altijd foto's van de landschappen of delen van het landschap die mij hebben geïnspireerd tot het maken van het werk. Ook bevatten ze foto's van het werkproces en soms van mijn schetsen. Behalve fotoboeken maak ik ook van kleinere delen van het werk fysieke boekjes. Dat kunnen een verzameling collages zijn of objecten in boekvorm. Een voorbeeld hiervan zijn de postzegelboekjes die ik bij mijn postzegelcollages heb gemaakt.

Sinds ik meer met textiel werk ben ik ook begonnen aan textielboekjes. Eerst waren het losse in elkaar genaaide lapjes, maar dat vond ik niet fijn werken. Ze gingen stuk of ik raakte ze kwijt of ik haalde ze weer uit elkaar. Om meer structuur voor mijzelf aan te brengen heb ik er een soort van nieuw project van gemaakt. Ze hebben allemaal min of meer hetzelfde format. Pagina's met restjes stof en garen, die ook in het echte werk zijn gebruikt. Pagina's met half-fabricaten uit het werk en ook van eerder werk. Alle pagina's worden in oude leren portefeuilles genaaid en hebben zodoende ongeveer dezelfde maat. Mijn belangrijkste uitgangspunt bij elk boekje is de kleur. De titel van elk boekje komt van een textiel label uit oude kleding. Ik heb ze VSP genoemd omdat ik ze wel een beetje de uitstraling van een portfolio vind hebben.

Hieronder zal ik één van mijn VSP's  beschrijven. De titel is Ykspihlaja. Ykspihlaja is voorstad van Kokkola met vroeger een bekende scheepswerf. De tekst komt van een oude cap, die mijn man jaren geleden kocht. Deze zomer heb ik hem weggegooid, tot op de draad versleten, maar het logo had ik er afgeknipt.


De inhoud gaat over Finland, de kleuren komen uit het Finse landschap. En ook veel van de materialen komen daar vandaan. 



De bomen zijn gemaakt van restjes vilt die ik tijdens een workshop vilten heb gemaakt. De ondergrond  van deze pagina is een sloop die ik deze zomer heb gekregen heb van een collega. Zij logeerde ook in de residency in Kemijärvi toen ik daar was. Ze was bezig om het oude huis van haar oma op te knappen. We zijn daar gaan kijken en dat vond ik een hele belevenis, een soort tijd capsule.






Bij mijn vertrek uit Finland kreeg ik van haar dus een stapeltje oude slopen, gordijntjes en tafelkleedjes. Die hebben een plaatsje in dit VSP gevonden.


Op de eerste en laatste pagina heb ik Finse postzegels toegepast, de restjes van mijn postzegel project (zie post januari).


Op verschillende pagina's is vilt gebruikt in de kleuren blauw, rood en groen. Dit is een verwijzing naar de kleding van de Sami. Net als de gekleurde bandjes die zowel in de kleding als op halsters van rendieren worden gebruikt.






De pagina met een paar stukjes vilt met berkenbast komen van een eerder werkstuk over Lapland.





Sampo, is een merk lucifers, hier heb ik het doosje gebruikt. De naam Sampo komt uit het Finse epos de Kalevala. Hier heb ik in 2014 in het Kalevala instituut in Kuhmo een groot (mail art-) project over georganiseerd. 




 




De VSP serie  is niet alleen een leuke manier om laatste restjes materiaal op te maken; per stuk zijn de boekjes ook dierbare herinneringen aan mensen, plaatsen, en projecten. En een bron van inspiratie voor nieuw werk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

2023 Lapland Reminiscenties

2024 Toscane