2022 Een hele uitdaging, en hoe begin je eraan

Een paar maanden geleden kreeg ik de vraag of ik voor een buiten-locatie een werkstuk wilde maken dat op mijn Filiform werk lijkt. Leuk idee natuurlijk, maar de Filiform werken zijn van wol. Het werk gaat buiten hangen en moet dan ook wel bestand zijn tegen de regen en niet gelijk uit elkaar vallen omdat het nat wordt. 


Ik heb eerder de Filiform van wol in een park gepresenteerd, maar na afloop van de tentoonstelling was het werk niet meer bruikbaar. Dat vond ik jammer want er zaten veel werkuren in.

Dan toch maar op zoek naar kunststof materiaal. Ik gebruik het liefste natuurlijke materialen, maar nu dan toch een uitzondering maken. Om toch dicht bij mijn vaste manier van werken te blijven moet het afval- of restmateriaal worden. En het liefst in diverse kleuren. En uit ervaring met de wollen objecten blijkt, er is veel materiaal nodig. Mijn materiaal keuze is geworden: de kunststof netjes die om sinaasappels en ander fruit zitten. 



Het is textiel, afval materiaal en in diverse kleuren aanwezig. 


Ik ben aan het sparen geslagen en heb ook vrienden en buren gevraagd om mee te helpen met sparen. Het begint een aardige voorraad te worden.



Ik ben begonnen om op kleur te selecteren, dat is altijd mijn eerste stap bij een nieuw project. Verrassend om te zien hoeveel tinten groen er zijn. 


Omdat het materiaal van de netjes erg slap is zal er iets van versteviging nodig zijn, Gelukkig heb ik een hele berg oude telefoonkabels gekregen, Eén kabel bevat een aantal dunnere kabels in diverse kleuren. Ze zijn goed buigzaam en bieden toch stevigheid.



Ze moeten nog wel even uit elkaar gehaald worden. Gelukkig wil mijn man helpen.

Net zoals bij de netjes, eerst maar op kleur selecteren.

Bij mij roepen beelden vaak andere beelden op. Bij de foto van de aardappelen in een net moest ik denken aan eerdere fotoseries met netten. 



Zoals deze visnetten die ik in 2006 in India fotografeerde.






Netten op het strand in Zeeland in 2007 en de haven van Porto in 2016.




Reacties

Populaire posts van deze blog

2023 Lapland Reminiscenties

2023 Stammen en Stronken

2022 Netjes - nu en toen