2022 Netjes - nu en toen

In maart heb ik geschreven dat ik met plastic netjes een werkstuk voor buiten ging maken. In mei heb ik de eerste foto's van een paar proefjes laten zien. Nu is het werk eindelijk klaar om mee te gaan naar een locatie in Fins Lapland waar het wordt opgehangen.


De inspiratie voor dit werk komt uit de natuur, groeisels op bomen, verwarde takken van een klimplant tegen een schutting, gele paardenbloemen in het gras en de vrolijke heldere kleuren van de schilderijen van Reidar Särestöniemi. 










Hieronder zal ik uitleggen hoe ik het werk heb gemaakt. Na het verzamelen en op kleur sorteren van de netjes ben ik van repen van de netjes strengen gaan vlechten. 





Van deze vlechten ben ik met gekleurde ijzerdraadjes en de hulp van een apparaatje om rond te breien, halve bollen gaan weven.





Zoals in mei al was te zien heb ik enkele van deze halve bollen in een natuurlijke omgeving gefotografeerd.




Vervolgens heb ik een raster van ijzerdraadjes en gevlochten netjes gemaakt en hierin de halve bollen gemonteerd. Omdat het straks makkelijker is om kleine stukken te vervoeren heb ik drie stukken gemaakt. 

Natuurlijk is mijn hond Ids erbij als er iets op de grond ligt.


Er moet ook altijd wel zijn textiel speeltje worden toegevoegd, helaas veroorzaakt dat extra knopen.


Om een indruk van het resultaat te krijgen heb ik achter in de tuin een deel van het werk in een boom gehangen,

Er zijn drie stukken in drie verschillende kleuren klaar. Elk stuk is ongeveer een vierkante meter.


Ik kijk er naar uit om het werk te zien hangen, nog even wachten.
Het was een hele klus. Als ik er op terug kijk vond ik het proces leuk om te doen, het materiaal vond ik minder prettig om mee te werken.
Ook gevoelsmatig is het een beetje dubbel, natuurlijk ben ik materiaal dat anders wordt weggegooid aan het hergebruiken, maar ik ben wel met plastic aan het werken en dat is voor het milieu natuurlijk niet zo best.

Ik heb een aantal keren eerder met plastic afval materiaal gewerkt, zoals hieronder te zien is.


plastic roerstokjes en textiel in 2007 op Isle of Wight

verpakkingen voor fruit en takken in Canada in 2010

en plastic hoesjes die je vroeger op de luchthaven kreeg om over je flessen te doen tijdens het transport, die mochten gewoon nog mee als handbagage.




"Laag hangende bewolking" in boomgaard in Acht in 2006

Hoewel het resultaat van werken met plastic er soms erg poëtisch eruit ziet, denk ik dat ik het niet meer ga doen.

Dus volgende keer de foto's van het werk op locatie en daarna weer terug naar natuurlijke materialen.



Reacties

  1. Wat een ontzettend leuk project , geweldig hoe je het maakproces beschrijft, ik heb genoten !!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

2023 Lapland Reminiscenties

2023 Stammen en Stronken