2022 Noorder Breedte



Tijdens mijn reizen houdt ik verschillende soorten dagboekjes bij. Soms alleen korte notities in een boekje, meestal gebruik ik oude boeken om daarin met collages en schetsen een meer gedetailleerd beeld van een locatie of traject weer te geven. Maar soms heb ik zoveel materiaal verzameld op een reis dat mijn reisverslag een werkstuk op zichzelf kan worden. Ook dit jaar was ik begonnen met een boekje van de reis naar Fins Lapland. 

Toen ik in Finland was kreeg ik een berichtje om mee te doen aan een project van de Kantfabriek, mijn weg naar de Kantfabriek. Mijn dagboekje in mixed media kreeg iets meer structuur dan anders en ook een titel. Noorderbreedte. Hieronder een selectie van een aantal pagina's uit dit boekje.


Inari                                 68.91    

De titel Noorderbreedte heb ik gekozen om het noorden te verduidelijken. Finland ligt in het noorden van Europa, Lapland in het noorden van Finland, maar ook daar kan je een heel stuk naar het noorden reizen. Mijn residency bevond zich een paar honderd kilometer ten noorden van de Poolcirkel. Ik ben begonnen met een pagina over Inari, het noorderlijkste punt van deze reis.


Vuotso                            68.10

De losse bladen die ik maakte, bevatten allemaal min of meer dezelfde elementen. Schetsen op papier, stukjes stof die ik van mensen onderweg kreeg, bladeren en boombast, stukjes uit boeken die ik vond, routekaarten en postzegels. Het zijn allemaal materialen die ik altijd op de één of andere manier in mijn werk gebruik. Op elke bladzijde staat de naam van de locatie waar het materiaal voornamelijk vandaan komt en de breedtegraad van die plaats.

Kakslauttanen                68.33

In Kakslauttanen mocht ik drie weken verblijven voor een artist residency. Van de eigenaar kreeg ik een souvenir met de tekst van de locatie erop, in roze nog wel! De gedroogde bladeren zijn van de Hilla, moerasframbozen, die ik daar heb geplukt. Een stukje uit een Fins boek en stuk van een schets in aquarel.


Särestöniemi                  67.52

In het museum van Reidar Särestöniemi had ik een tentoonstelling. En ik had een werkstuk speciaal voor het bos bij de entree van het museum gemaakt. Van plastic sinaasappel-netjes gemaakt in de kleuren van de schilderijen van Särestöniemi. De aquarel heb ik in de omgeving gemaakt en het netje is een restantje van mijn werkstuk.


Kemijärvi                                                   66.71   

Kemijärvi is de plaats in Lapland waar ik vaker kom voor een werkperiode en deze keer is het de uitvalsbasis voor mijn verblijf in het noorden. In het cultureel centrum daar had ik een tentoonstelling ‘Een Wereld van Kleur’, allemaal werk van postzegels. De pagina bevat dus naast postzegels een stuk van een T-shirt dat mijn Finse collega Anne heeft gemaakt van één van haar foto’s. En stukjes uit mijn schetsboek.

 

Napapiiri                                                    66.53

De Poolcirkel, overal waar een weg de poolcirkel kruist staat een bord. Een foto van dit bord is op deze pagina gebruikt, samen met enkele experimenten op vliesachtig materiaal.


Helsinki                                                      60.22

Hier heb ik de breedtegraad van de haven van Helsinki genomen. Hiervandaan vertrekt de ferry naar Duitsland, 28 uur op de boot. Van de manager van de bemanning van de ferry kreeg ik een oud T-shirt. Ook de vaarroute is aangegeven.



Hamberge                                    53.83


Leende                                         51.35



Horst                                                          51.45

Dit is de extra pagina die ik nog heb gemaakt omdat het boekje naar de Kantfabriek in Horst gaat. Een pagina met veel kantjes, postzegels en een oud paspoort van mijn man, die in Horst is geboren, vormen de laatste pagina.

De achterkanten van de bladzijden zijn stukken van route kaarten waarop de locatie te vinden is.



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

2023 Lapland Reminiscenties

2023 Stammen en Stronken

2022 Netjes - nu en toen