2023 Sterrebos

Al jaren ben ik fan van het werk van de Brabantse kunstenaar Leon Adriaans. Ik was dan ook erg blij dat ik de afgelopen weken op Sterrebos als artist in residence mocht verblijven.



Sterrebos is de boerderij waar Leon Adriaans woonde en werkte. Zijn weduwe Monique en het Brabants Landschap zorgen ervoor dat het er nog net zo uitziet als in 2004 toen hij is overleden. 



Het voormalig kippenhok is omgebouwd tot een plek waar kunstenaars kunnen wonen en werken.  Een erg inspirerende omgeving, om zo dichtbij het werk van deze bijzondere kunstenaar te komen. Het atelier ziet eruit alsof hij nog elk moment kan binnenkomen om te gaan schilderen.





Ook buiten is dezelfde sfeer voelbaar.




En de omgeving is prachtig. Hoewel hemelsbreed nog geen dertig kilometer van waar ik woon ziet het landschap er totaal anders uit.




Meestal ga ik voor een werkperiode ergens naar toe met een plan, werk dat ik wil maken, experimenteren met materialen die moeten worden uitgevoerd of een tentoonstelling opbouwen. Deze keer ging ik voor het eerst blanco, gewoon er zijn en kijken wat er gebeurt. Ik heb veel gewandeld, er was een route met bordjes met een foto van werk van Leon en één van zijn gedichten. Erg leuk om te zien dat tekst, afbeelding en landschap zo met elkaar verbonden zijn.



Veel foto's gemaakt en wat schetsen in mijn dagboek gemaakt. 





Dit keer dus geen textiel werk gemaakt, maar van mede Steekplus-lid Marjet had ik een zakje met groen papier uit de collectie van haar moeder gekregen. Ik heb daar kleine collages van gemaakt. 






Ik vind het altijd opvallend om te zien hoe kleuren en vormen in mijn werk lijken op dat wat ik in de natuur om mij heen zie. Zelfs als het materiaal dat ik gebruik niet van mijzelf afkomstig is.



Ik kijk terug op een geweldige ervaring, misschien niet veel gewerkt, maar enorm genoten van de prachtige natuur en het werk van Leon Adriaans en de gastvrijheid van Monique. Er komt vast wel een moment dat uit al deze indrukken nieuw werk ontstaat.



Reacties

  1. Prachtig het Sterrenbos mooie omgeving. De inspiratie neem je altijd met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

2023 Lapland Reminiscenties

2023 Stammen en Stronken

2022 Netjes - nu en toen